Legi ale psihologiei

Fenomenele prezentate mai jos te vor ajuta să devii mai bun şi să gândeşti raţional, inclusiv să înţelegi de ce oamenii repetă greşelile comise anterior.

Image result for psihologie

Efectul Pratfall

Cei din jur te vor îndrăgi mai mult dacă nu vei arăta perfect. Pentru a impresiona, încercăm mereu să ne etalăm cele mai bune calităţi. Oamenii îi îndrăgesc însă, în primul rând pe cei care au neajunsuri (suportabile). Savanţii au demonstrat că exprimarea slăbiciunii sau vulnerabilităţii inspiră afecţiune oamenilor din jur.

Studenţilor de exemplu, le plac mai mult profesorii cu discurs temperat decât cei ce-şi etalează ostentativ inteligenţa. Să fii timid şi să greşeşti la prima întâlnire e o metodă mai eficientă să placi cuiva. Această teorie a fost numită Efectul Pratfall.

Să greşeşti în public e natural, şi chiar e de folos dacă nu dăunezi nimănui.

Efectul Pygmalion 

Speranţele mari cresc productivitatea. Psihologul Robert Rosenthal a stabilit în cadrul unor studii, că într-un grup de copii, cei cu IQ-ul mai mare, arată rezultate modeste în raport cu cei cu nivel de inteligenţă medie. Celor din urmă li se impune practic presiunea de a-i egala pe primii, care la rândul lor nu progresează potrivit aşteptărilor legate de calităţile pe care le au.

„Așteptările sunt cele care vă creează realitatea” – spune psihologul. Astfel, trebuie să-ţi propui să înfăptuieşti obiective irealizabile, ceea ce îţi va stimula insistenţa de a-ţi atinge scopul. E demonstrat că au rezultate mai bune cei care-şi propun realizări peste măsura posibilităţilor.

Paradoxul alegerii

Varietatea opţiunilor nemulţumeşte. S-ar părea că dacă avem mai multe opţiuni e mai bine. Psihologii Mark Lepper și Sheena Iyengar au demonstrat însă că nu e tocmai așa. Cei doi au constatat într-un experiment că gurmanzii, cărora le propuneau să aleagă diferite feluri de mâncare, deveneau tot mai nemulţumiţi de alegerea făcută odată cu creşterea numărului de oferte.

Efectul martorului

Sunt mai puţine şanse să te salveze cineva dacă în jur sunt mai mulţi oameni. De exemplu, un bătrân va fi ajutat să traverseze strada mai degrabă dacă în preajmă va avea o singură persoană. Când sunt mai multe, fiecare pasează celorlalţi înfăptuirea gestului. Acest efect psihologic a fost demonstrat de psihologii Bibb Latene și John Derli.

Sfat de reţinut! Când ai nevoie de ajutor, cere-l unei persoane anume! Nu striga la toţi!

Efectul Spotlight

Cei preocupaţi permanent de propriile gânduri, nu observă nici cele mai vizibile lucruri sau fenomene din jur.

Nu e cazul să dai mulţi bani pe o maşină sau un telefon. Celor din jur de fapt le e totuna ce ai. Ei sunt preocupaţi de propriile reflecţii.

Efectul focalizării atenţiei

Oamenii supraapreciază importanța gândurilor pe care le au în privinţa lucrurilor și fenomenelor din jur. „Nimic în viață nu e mai important decât lucrul la care te gândeşti”, – spune David Kahneman. Marketologii utilizează acest efect pentru a atrage clienţi, încercând să-i convingă că procurarea unui anumit lucru îi va ferici.

O simplă axiomă te face însă imun la asemenea efect psihologic: Nimic nu va fi mai important decât acum. Lăsaţi-vă de proiectarea unor planuri pe termen lung. Şi în genere, acceptaţi în sfârşit realitatea că omul nu poate prezice viitorul!

surse:eustiu.com/foto-google

 

Anunțuri

Despre Eurocrystal

Lasă lumea să se desfășoare în fața ochilor tăi fără să încerci mereu să o înțelegi. Lasă relațiile să decurgă firesc, de vreme ce toate lucrurile se așază într-o ordine divină. Nu te strădui din răsputeri să înfăptuiești un lucru – pur și simplu lasă lucrurile să evolueze de la sine. Nu te obosi permanent să înțelegi oamenii. Când așteptările tale au fost înșelate, așa trebuia să se întâmple. Transformă-te într-un observator foarte fin, judecă mai puțin, ascultă mai mult. Acordă-ți timp pentru a-ți deschide mintea în fața fascinantului mister și a incertitudinii pe care cu toții o resimțim.
Acest articol a fost publicat în PSIHOLOGIE, SFATURI, Uncategorized. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s