In orasu-n care ploua…

Ion Minulescu a fost un poet și prozator român, reprezentant important al Simbolismului românesc. Ion Minulescu este numit director general al artelor în 1922.

75595c63c59747b2249376891dfb603a

Autorul volumului „Romanţe pentru mai târziu” (1908) a reprezentat un moment crucial în evoluţia liricii româneşti prin practica versului liber. S-a născut în urmă cu 132 de ani, în Bucureşti, în familia comerciantului Tudor Minulescu. După studiile liceale de la Piteşti şi Bucureşti, pleacă la Paris unde, între 1900 şi 1904, frecventează boema artistică. Întors în ţară, participă la lupta dintre modernişti şi tradiţionalişti, frecventează sâmbetele literare organizate de Mihail Dragomirescu şi colaborează la „Convorbiri critice” fiind remarcat de I. L. Caragiale. A condus două reviste de orientare simbolistică: „Revista celorlalţi” (1908) şi „Insula” (1912).

Între 1914-1919, a fost şef al biroului de presă şi director de cabinet în Ministerul de Interne, iar între 1922-1940 a îndeplinit funcţia de director general în Ministerul Cultelor şi Artelor, din iniţiativa căruia, în 1923, a fost deschis primul salon oficial de pictură din ţara noastră.

În 1926 a fost numit director al Teatrului Naţional din Bucureşti. Despre debutul literar a lui Ion Minulescu aflăm din revistele timpului respectiv din mărturisirile poetului. Numele de „Nirvan” ales de Minulescu pentru debut îl găsim pentru prima oară în  revista „Povestea vorbei” (nr. 28 din 20 aprilie 1897), sub o poezie de câteva rânduri, intitulată „Gândului”. O săptămână mai târziu, îi apare o altă poezie „În aşteptare”, tot în „Povestea vorbei”. Succes de librărie repurtează în 1908 cu primul său volum – „Romanţe pentru mai târziu” care, potrivit criticilor, a contribuit la impunerea simbolismului. Cu volumele „Strofe pentru toată lumea” (1930) şi „Nu sunt ce par a fi” (1936) se observă o tot mai accentuată înclinaţie către grotesc. Volumele „Casa cu geamurile portocalii” (1908), „Măşti de bronz şi lampioane de porţelan” (1920) şi „Cetiţi-le noaptea” (1930) cuprind povestiri de atmosferă simbolistă, adeseori cu implicaţii fantastice. Publică romanele: „Roşu, galben şi albastru” (1924), „Corigent la limba română” (1928), „Trei şi cu Rezedea patru” (1933). Având intuiţia unor forme teatrale  moderne, Minulescu scrie „Groteasca tragică”, „Omul care trebuie să moară” (jucată în 1924 şi publicată în 1939, sub titlul „Ciracul lui Hegesias”) sau foloseşte scheme pirandelliene în „Manechinul sentimental” (1926), „Allegro manontroppo” (1927) şi „Amantul anonim” (1928).

***************************************************************

Image result for Ion Minulescu Acuarelă

Acuarela

În oraşu-n care plouă de trei ori pe săptămână
Orăşenii, pe trotuare,
Merg ţinându-se de mână,
Şi-n oraşu-n care plouă de trei ori pe săptămână,
De sub vechile umbrele, ce suspină
Şi se-ndoaie,
Umede de-atâta ploaie,
Orăşenii pe trotuare
Par păpuşi automate, date jos din galantare.

În oraşu-n care plouă de trei ori pe săptămână
Nu răsună pe trotuare
Decât paşii celor care merg ţinându-se de mână,
Numărând
În gând
Cadenţa picăturilor de ploaie,
Ce coboară din umbrele,
Din burlane
Şi din cer
Cu puterea unui ser
Dătător de viaţă lentă,
Monotonă,
Inutilă
Şi absentă…

În oraşu-n care plouă de trei ori pe săptămână
Un bătrân şi o bătrână –
Două jucării stricate –
Merg ţinându-se de mână…

Image result for batrani tinanduse de mana

Versuri Ion Minulescu

Anunțuri

Despre Eurocrystal

Lasă lumea să se desfășoare în fața ochilor tăi fără să încerci mereu să o înțelegi. Lasă relațiile să decurgă firesc, de vreme ce toate lucrurile se așază într-o ordine divină. Nu te strădui din răsputeri să înfăptuiești un lucru – pur și simplu lasă lucrurile să evolueze de la sine. Nu te obosi permanent să înțelegi oamenii. Când așteptările tale au fost înșelate, așa trebuia să se întâmple. Transformă-te într-un observator foarte fin, judecă mai puțin, ascultă mai mult. Acordă-ți timp pentru a-ți deschide mintea în fața fascinantului mister și a incertitudinii pe care cu toții o resimțim.
Acest articol a fost publicat în POEZIE, Uncategorized. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s